Szerző:
jmedvegy » szomb. júl. 12, 2014 9:27 am
Üdv!
A régi orosz töltők két alapvető típusúak voltak. Az egyik nagyon egyszerű, a transzformátor több szekunder kivezetéssel rendelkezett, amely egy egyenirányító hídra volt kötve, majd egy műszer közbeiktatásával jutott a kimenetre. A másik kissé bonyolultabb volt, az tirisztoros vezérlésű volt, annak a sajátossága az, hogy csak kifejezetten rákapcsolt akkumulátor esetén volt hajlandó működni, így tölteni is.
Hát hibajavítási segédletet adni, így leírva, kissé nehézkes, kell hozzá némi tapasztalat, meg megértés, mit miért, de ha csak a felszínbe vágjunk bele.
Így elsőre az első verzió a tied. Elengedhetetlen, hogy legyen egy kéziműszered. Ezeken mindig vagy belül, vagy kívül van biztosíték foglalat, amit ellenőrizni kellene, hogy a biztosíték nem szakadt-e. Ha igen akkor csere. Ha csere után újfent kiég, akkor vagy valamilyen külső csatlakozás ér valahol össze, vagy a szekunder oldalon van valahol zárlat, illetve menetzárlatos a transzformátor. Ekkor kuka. Ha megáll, van-e szekunder oldalon, az egyenirányító előtt váltakozó feszültség? Ha igen, legalább 14-16 V értékűnek kell lennie. Ha kevesebb, leválasztani az egyenirányítót, ismét mérni, ha van annyi, akkor jó, ha nincs, selejt. Az egyenirányító és a transzformátor között van az átkapcsoló, ez érdemes ellenőrizni a kapcsoló kontaktusokat, nincs-e beégés, emiatt nem vezet át. Ezután jön ell.-ni, hogy egyenirányító után mekkora egyenfeszültséget mérünk. Ez váltó*1,4 érték, megközelítőleg. Ha kevés, akkor a híd egyik ágában valamely dióda szakadt. Ezt ki kell mérni, majd csere. Ezután jön a műszer és sönt ellenállás, ha ez megfelelő, következhet a kicsatlakozó vezeték ellenőrzése, nincs-e valahol szakadás. Ha minden jó megy, és sikerült mindent elhárytani, jöhet a terheléses vizsgálat, egy gk izzóval, legjobb, valamilyen kiégett fényszóró izzó. Áram és feszültség mérés, ha ez kevés, esetleg rapszódikusan változik, valahol egy kontakt hiba van még.
Hát elsőre ennyi, tessék végig bogarászni.
További szép napot!