Szerző:
Plaszlo » pén. ápr. 29, 2011 12:26 am
minimális módon lehet szabályozni a karburátort, hiszen nem mindegyik motor egyforma, igényelhet némi utánállítást. Két csavarnak kéne rajta lenni, egyik az alapjárati fordulatszám, a másik a benzin-levegő arány.
A tél utáni nehézkes indulást a benzinben lévő adalékanyagok és kosz kiválása okozza a tél folyamán, még négyütemű motornál is. Érdemes a porlasztót kipucolni, átnézni. A fekete füst az elégetlen benzint jelenti, hirtelen gázadásnál, vagy hidegindítás miatti benzindúsítás után természetes jelenség, de el kell múlnia, ha felvette a motor a fordulatszámát. A röpsúlyos szabályzó is okozhat fekete füstölést, ha a nagy fű hirtelen lelassítja a motort és a szabályozó "nagy gázt" ad a leállás elkerülésére.
Nézd át a gépet, tisztítsd ki a porlasztót (fúvókák, úszó működése, tömítések, stb.), nézd meg a gyertyát, gyújtáskábelt, benzinvezetéket, a tanksapka szellőző furatát, a regulátor rudazatának akadálymentes működését. A gyújtáskábel elöregedése miatt idővel megrepedezik a szigetelő burkolata és ilyenkor - főleg nedves időben - hajlamos áthúzni a szikra még a gyertya előtt, ez is okozhat bizonytalan működést, csakúgy mint egy öreg gyertya, ami a szigetelőtestnél szokott áthúzni, nem a szikraközben. Érdemes új gyertyát venni, nem egy tétel és akkor ez már alapból kizárható mint hibaforrás. Bár ritka hiba, de a regulátor tengelyének szorulása is okozhat egyenetlen menetet, mert késve tud utánszabályozni a teljesítmény és fordulatszám változásoknak.
A lészűrő szivacsát mosd ki (ha nem akarsz benzinnel vacakolni, mosogatószerrel is kimosható, de utána ki kell szárítani), pici motorolajjal nyomkodd át, ez a finom port köti le, ami átmenne a szivacs lyukain. Szivacsos szűrőnél az egész légszűrőházat ki szokták tölteni szivaccsal, ez ad megfelelő fojtást a gyári beállításokhoz. Hasonló állagúval és vastagságúval kell pótolni, mint az eredeti volt.
Az enyém a szabadban telelt, szaletli alatt (letakarva), mert már nem fért be a pincébe, és gond nélkül elindult. Csak annyit csináltam ősszel, kifogyasztottam a benzint teljesen és úgy forgattam a főtengelyt, hogy sűrítési ütemben legyen, mindkét szelep zárt állásban, így nincsenek meglepetések tavasszal. Nekem tavasszal indult rendesen, így most konkrét hibát nem tudok mondani, csak általánosságokat.
Volt még régen megszakítós négyütemű fűnyíróm is, ott le kellett venni minden tavasszal a lendkereket, kitisztítani és beállítani a megszakítót, gyertyát kipucolni, és csak utána volt hajlandó működni. A mostaniakkal már nincs ilyen gond.
Lalibátyó, nekem a 4 ütemű motoroknál nem volt semmi bajom a gyertyával, nem kellett kiégetni, csak a kétütemű gépeknél. Persze ha erősen eszi az olajat, akkor már majdnem olyan, mint a kétütemű. A Tecumseh motoros kapagépem már viszonylag régóta eszi a motorolajat és füstöl is néha rendesen, de a gyertyát még nem kellett égetnem. Egy rendesebb kapálás alatt kiég magától is.