Szerző:
jmedvegy » vas. márc. 14, 2010 11:31 pm
Üdv!
Az általad leírtak alapján van néhány tanácsom, hogy a mi a konkrét ok, azt csak a lentiek figyelembevételével lehet pontosabban behatárolni.
Mivel a marók, és a háztartásban sok motor ún univerzális, vagy másnéven soros-kommutátoros motor (ld porszívó, kávédaráló stb.), ezek mind egyen-, mind váltóáramról üzemelnek. Viszont kis helyen és tömeggel nagy teljesítmény képesek leadni, de csak szakaszos üzem mellett. És van egy neuralgikus pontjuk, a szénkefe.
A melegedést és a szikrázást több minden okozhatja. Elkézelhető, hogy a kefék már jelentősen elkoptak, A nyomrugók nem kellő erővel nyomják a forgórész kollektorához, így ív keletkezik, ami a szikrázást okozza. Az ív teljesítményt emészt fel, ami megmarad, az a munkavégzére fordítható. Ha van tartalék kefe, össze kellene hasonlítani a kettőt, ha fele, vagy harmada, akkor szükséges a csere.
Ami jóval nagyobb gond lehet, az a forgórész tekercselés zárlata, vagy éppen szakadása. Szakadás esetén előfordulhat, ha úgy állt meg a motor, bekapcsolásra el sem indul, csak ha kézzel odébb nem forgatod. Ilyenkor periódikusan mintha "bekapcsolnád a motor", mivel egy pillanatra az áramkör megszakad, ami átlagos áramnövekedést és melegedést okoz. Ellenállásmérőt csatlakoztatva a kefékre, lassú körbeforgatással adott helyzetben kimérhető a szakadás, vagy a tekercsellenállás jelentős növekedése.
Másik eset, ha egy vagy több forgórész-tekercs zárlatos, akkor viszont éppen a zárlat miatt nő meg a felvett áram, ilyenkor jelentős ún. körtűz tapasztalható a kollektor körül, ami értelemszerűen a zárlatos tekercsek számával arányos. Az áramnövekedés mellett drasztikusan csökken a teljesítmény. A mérés menete ugyanaz, csak itt az ellenállás értéke csökken, szélsőséges esetben nulláig.
A fenti elektromos hibáknál a kefe is jelentősen károsodik, mivel a kefe szélén kialakult ív elégeti a kefeanyagot, a szenet ( jellegzetes amperszag
) és a szép egyenes él helyett csipkézett élet látunk. Sajnos ezek csak a forgórész cseréjével javíthatók, vagy ahol vállalják, annak újratekercselésével, ami bizony nem kis pénz.
Mindemellett egyszerű puritán mechanikus ok is elképzelhető, a tengely csapágyazásának berágódása. A bekerült por és piszok megkoptatta forgó részeket, ami különösen nagy fordulaton jelentős ellenállást képvisel, emiatt a gép állandóan "terhelés" alatt dolgozik, ami szintén melegedést és a marótengelyen kivehető teljesítmény csökkenést okoz. A csapágy állapotát leginkább a forgórész kiszerelése után tudod szemrevételezni, ha a külső peremrész tengelyirányban mozgatható, akkor azt lehetőség szerint már cserélni kell, de egy alapos átmosás és zsírzás után még szintén használható marad, de ez nagyon az elhasználódás függvénye. Mivel jelezted, hogy "zajosabb" lett, leginkább ez tűnik valószínűnek.
És sajnos az is elképzelhető, hogy az elhasználódás hatására a túlmelegedett tekecsrészek menetzárlatossá válhattak, így ha kijavítod az egyiket, még mindig ott a másik.
Ha nem is oldottam meg gondodat, remélem közelebb vittelek a probléma megoldásához.
További szép napot!