Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
354 hozzászólás Oldal: 3 / 24
Előző 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24 Következő
Plaszlo írta: A nedves fa tényleg nem jó tüzelőanyag, a fában lévő hőenergia jó része a víztartalma elpárologtatásához kell. Nem írtál semmit a kazán bekötéséről, milyen rendszered van, van-e Háromutas (pl.: ESBE) kombinált szelep a kazánhőfok biztosításához, stb. Mivel tüzelsz? Ne haragudj ha megkérdezem, de tudsz vele tüzelni? Sokan azt hiszik, csak tenni kell rá a tüzelőanyagot, "oszt jóvan". Ha eddig nem tüzeltél vegyestüzelésűvel, meg kell tanulnod, hogy elérd a kívánt eredményt.



Kedves Plaszlo.
A rendszer úgy néz ki. hogy van 1 vegyest. kazán ami össze van kötve a puffertartállyal, keringető szivattyúval és van még ebben a körben 2 db biztonsági szelep 2,5 bar-os. Majd van 1 másik kör a puffertartály és a radiátor osztó-gyűjtő között, szintén keringető szivattyúval amit 1-1 csőtermosztát vezérel.
Valószínű, hogy a fa nem kellően száraz, de nem csak fával hanem lignittel vegyesen rakom a kazánt.
Tudok-e fűteni? Nem vagyok benne biztos, ezért kérem a segítséget.
Már sokféleképpen próbáltam javítani a hatásfokon, de semmi eredmény.
Pl.: közvetlen levegőt vezettem az alsó ajtóhoz, lefolyócsővel (legyen megfelelő levegő az égéshez), zártam a kimenő füstcső leppentyűjén kb. 1/3 rész van nyitva.
A kémény 5 téglás, kb. 9m magas úgyhogy van huzat bőven (ezért zártam a füstcsövön)
Lassítottam a keringető szivattyú sebességén (az sem vált be)
Továbbra is tanácstalan vagyok, mit tegyek? (tegyek rá száraz tüzelőt) Biztos hogy csak ez lehet a probléma???
A válaszokat előre is köszönöm.
Waky
Nem bántani akarlak, félre ne értsd, de sokan nem megfelelően használják a vegyestüzelésű kazánt, némi gyakorlat és rutin kell hozzá.
Amiről nem írtál, az a kazán hőfokát szabályozó szelep, ami pufferes fűtésnél elengedhetetlen. Ez lehet ESBE, vagy Laddomat 21, ami minden az egyben kivitelű. Ennek az lenne a szerepe, hogy biztosítsa a kazán megfelelő üzemi hőfokát, csakúgy mint az autók hűtőrendszerében a termosztát. Lehet a rendszered túl éhes a kazánhoz, minden hőt elvisz tőle és képtelen elérni az üzemi hőfokát, amitől már gazdaságosan és hatékonyan tud dolgozni. A puffer vezérlését is úgy kell megoldani, hogy csak a felesleges, fűtési körnek már nem kellő hőmennyiség jusson bele, ami később kinyerhető belőle. Ha a fűtésrendszer és a puffer is viszi a hőt, akkor nem tudja a kazán felfűteni a rendszert.
http://www.puffertartaly.hu/pdf/laddomat-21-60-hasznalati-utmutato.pdf
http://www.ketkorkft.hu/msites/ketkor/UserFiles/File/tervezok/ESBE2011.pdf
Sziasztok!

Sokat olvasgattam az interneten, többek közt itt is, mielőtt belevágtam volna a központi fűtés szerelésbe, ezért megosztanám veletek a tapasztalataimat.
Elöljáróban annyit, hogy 28 éves, vízszerelésben nem túl járatos, de alapvetően műszaki beállítottságú, és végzettségű ember vagyok.

Egy budapesti 50-60 éves ház 3. emeleti nagy belmagasságú 64nm-es lakásában lakunk. A fűtést eddig egy cserépkályhába szerelt Héra III, és egy parapetes FÉG konvektor látta el (mindkettő 30 éves kb), a melegvíz ellátást egy újabb Junkers átfolyós gázbojler.

A fűtéskorszerűsítést akkor döntöttem el, amikor rátaláltam a Mika-6e parapetes vízteres konvektorra, és nagyon megtetszett az ötlet. A sok érv, ami mellette szólt (nem kell kéménybélelés, nem kell gázterv, nem túl drága) számomra a moduláris építhetőség (akkor veszek radiátort, amikor pénzem van), és a többi készülék párhuzamos használata tetszett nagyon, így nem szorított az idő egyáltalán. A legnagyobb kérdés számomra az volt, hogy a Mika 6,5Kw teljesítménye a 64nm re vetítve ugyan elégnek tűnik, de 224 légköbméterre rossz szigetelés esetén 9-11Kw kellene. Mivel szerettem volna szakemberre bízni legalább a tervezést, több helyről kértem véleményt, de volt ahol nem akartak így segíteni, volt ahol a válasz olyan későn jött, hogy már a felénél jártam ez építésnek, így a leg racionálisabban próbáltam meg tervezni, a lehető leg kevesebb cső felhasználásával, és a Mika gyártójának (Technorgáz) a tippjei alapján. Végül tökéletesen elég lett a leadott hő, ezt bizonyította az elmúlt 2 hétben.

A Mikát a Cu-Techniktől vettem, ingyen házhoz hozták a munkahelyemre, a főnököm nem hitte el, hogy ekkora dobozba befér, neki a Remeha kazánhoz csak a szerelékek voltak ekkor csomagban a kazán mellé. A víz csatlakozások le voltak dugózva, ki volt próbálva, mielőtt elküldték, ennek örültem. Nem kapna a cucc ipari formatervezői díjat, de becsületes iparosmunka, mindene megvan, ami kell, szivattyú, tágulási tartály, termosztát, etc... A réz csövezést 18mm-es átmérőjű gerinccel építettem, a leágazásokat 15mm-essel. Összesen 50 méter csövet használtam fel, az 5 helyiség 5 radiátorához. (A kazántól indulva a radiátorok távolságai, és teljesítményei): 1méter 500w, 3 méter 2800w, 15 méter 1000w, 05 méter 1200w, 20 méter: 500w)

Sok helyen lehúzták a török radiátorokat, hogy nem olyan vastag anyagból készültek, és koszosabbak lehetnek belül, mint a magyarok, de a 10 év garancia, és a Baumaxos Januári akció meggyőzött, és Merox radiátorokat vettem főként. A hálóba, ahova a Mika is került a konvektor helyére, egy 40x60cm-es kerül, 11k- s, mert itt a minikazán is ad egy kis hőt, és a konvektort eddig sem használtuk, tehát máris több mint a semmi. A nagyszobába pontosan az ablak alá végig egy 160x60cm-es, a konyhába egy 100x60-as, a wc-be szintén egy 40x60 került, a fürdőbe pedig egy magyar gyártmányú 120x50-es törülközőszárító. A wc-be raktam még egy kombinált hő és nyomásmérő órát, mert bár a kazánon is van ilyen, eredetileg innen akartam megoldani a rendszer feltöltését, és ezért ide is vettem egyet. A radiátoroknál vegyesen barkácsárúházas, illetve Calefi alsó és felső elzáró szelepeket vettem, és csak a legnagyobb radiátorra tettem termosztetikusan vezérelhetőt a jövőre nézve, de egyelőre sima tekerős az is. Had szabadjon megjegyeznem, bár nem fizet érte senki, hogy a Baumaxban messze a legolcsóbbak a vízszerelési anyagok a többi áruháznál, és csak picivel drágább a nagykereskedéseknél, amit kompenzál az hogy vasárnap is vehetek rézcsövet(15mm rézscső a CuT. nél 5m 1225.- a Baumaxban 1380.- a Praktikerben 2000.-).

Azért a rézcsövet választottam, mert a Magyar Rézpiaci Központnak egy nagyon jó tankönyve tölthető le ingyen. Ebből nem tűnt ördöngösségnek a szerelés, és bár először 5 rétegű műanyag csöves megoldást szerettem volna, a végösszeg pont ugyan annyi lett volna a drága préselős idomok, és a gépkölcsönzés miatt, arról nem is beszélve, hogy a gázlámpát bármikor elővehetem a gépet meg kölcsönözni kellett volna, és a rugalmas időbeosztás fő szempont volt. Szempont volt még hogy a cső egyenesen fusson a falon, ami az 5 rétegűvel nem sikerült volna, bár ezt meg lehetett volna oldani ha nagy kábelcsatornába viszem a csöveket, és akkor nem látszik, hogy nem egyenes. Egyedül a fúrásban kértem külső segítséget, mert 32mm átmérőjű fúrószárat nem tartok itthon, és ekkora fúrógépet nem is láttam még, valamint fúrni se szeretek. A lyukakba villanyszerelési csövet raktam, purhabbal fixáltam, gipszel javítottam vissza, és ezen a csövön vezettem át a rézcsöveket. Festés után csőrozettát is kapnak majd.

A kazánt Január 7.-én vettem, nyugodt tempóban haladtam, de Január 29.-én már teszt jelleggel működött a rendszer. Kompresszorral először nyomáspróbát végeztem, majd javítottam a helytelen forrasztásokat (volt ahol el is felejtettem megforrasztani). Nem volt tökéletes, de meguntam a kompresszor kerregését, így elkezdem vízzel feltölteni, ha más nem, klassz szobaszökőkutunk lesz. Folyamatos csapvizes átmosással, többszöri leürítéssel kimostam a csöveket, és a radiátorokat. Tényleg elég olajos szaga volt a víznek, és egész sok rézforgács jött ki. 2 helyen még mindig szivárgott, sajnos pont a legrosszabbakon, így ideiglenesen epoxy gyurmával javítottam. A kazán ekkor még nem volt rákötve a rendszerre, hogy a légnyomással ne tegyem tönkre, illetve ne nyomjam a koszt a szivattyúba, így az utolsó átmosás után leszedtem a rövidre záró csövet, és bekötöttem őt is, méretre készítetett flexibilis rozsdamentes csővel. 1 órával később már melegek voltak a radiátorok, ahogy mindenhol megszüntettem a légzsákokat, és mindent légtelenítettem, bár a légtelenítés nagyját gondolom elvégezte a 2 légtelenítő szelep, amik a csövezés legmagasabb pontján találhatóak.

Pár nappal később megérkezett a Computherm Q7RF vezeték nélküli programozható szobatermosztát, majd a szivárgások javítására töltöttem a rendszerbe szivárgásgátló adalékanyagot. Ezt szerencsére találtam kimérve, nem kellett megvennem az egész dobozzal, mert az én kb 46 literes rendszeremhez ( csövek: 8 liter, radiátorok 38 ) elég volt 5 deci ebből a szerből, és decije 1000.- + áfa. A vizet 4 héttel a betöltés után le kell cserélni, akkor a Spirotherm x100-as inhibítorral fogom kezelni a vizet, és teljesen kész a fűtés.

Az árak:
Mindent pontosan vezettem, a nagyjából megállapított 350 ezer forintos keretbe belefértem.
Kazán: 122000.-
termosztát: 10000.-
radiátorok: 68000.-
szelepek: 12000.-
csövek: 70000.-
folyadékok: 17000.-
És még egy csomó apróság…..
A fogyasztásról nem tudok összehasonlító adatokkal szolgálni, a gyártó akár 30% os takarékoskodást ígér, de a komfort, hogy a fűtetlen helyiségeket is fűtjük ezután biztos többlet fogyasztást fog eredményezni, amit remélem mérsékel a programozott fűtés. De 1 adattal szolgálhatok, 1 hét alatt, úgy hogy a napi hőmérséklet nem haladta meg a 0 fokot és az átfolyós bojlert is használjuk, 52köbméter gáz fogyott.
Köszönöm, hogy elolvastátok!

Linkgyűjtemény:
Mika-6e:http://www.cu-technik.hu/index.php?nelement_id=10&product_id=418&nodelete=true
Computherm Q7: http://www.cu-technik.hu/index.php?nelement_id=10&product_id=444
Bcg 24 szivárgásgátló: http://www.pf-epuletgepeszbolt.hu/futestechnika/szerelvenyek/iszap-es-leglevalasztok/bcg-24-tomito-folyadek-2-5-l-30l-nap.html
Sentinel x100:http://www.pf-epuletgepeszbolt.hu/spirovent-sentinel-x100-korr-zi-v-d-1l.html
Merox radiátorok:http://baumax.hu//flyer/2012/HU-FLYER-02aaa/index.html#/14/
Üdv!
Köszönjük a tapasztalataid megosztását, érdekes volt.
A 30%-os megtakarítást csak úgy szabad nézned, ha a Mika kazánnal az összes fűtött helyiség kiváltását veszed. A hatásfoka a kazánnak biztos jobb, mint több 20-30 éves konvektornak, vagy elavult fűtőberendezésnek, de ha több fűtetlen helyiséget beleveszel a fűtőkörbe, akkor a megtakarítás elvász, viszont jó esetben ugyanannyi gázzal egyenletesen meleg a lakásod. Ez sokat számít a komfortérzetben.
A forrasztást érdemes levágott hulladékanyagon néhány plusz elem felhasználásával gyakorolni, a drága löttyöket megspórolhattad volna.
Néztem szakembert hogyan csinálja: az illesztési felületeket megcsiszolja fémkefés szerszámmal, bekeni mindkét felet folyasztószerrel, összedugja ez elemeket és akkor forraszt. A forrasztásnál a forraszanyagnak teljesen ki kell töltenie az illesztési hézagot, akkor lesz jó a forrasztás. Ahogy elnéztem az egész lényege a jó előkészítés.
Úgy emlékszem, valaki már készített ilyen kazánnal fűtést itt a fórumon is. Na meg is találtam, Jvolgyi fórumtársunk, de ő ötrétegű müa. csővel szerelte.
Őszinte leszek, nekem is a rezes rendszer tetszik jobban, legalábbis az ilyen falon kívül vezetett csövezés esetén.
Súliba mi is inkább rézzel dolgoztunk. Az 5 rétegű akkor csak nagy szó volt. De esztétikusabb is. És sokkal barátságosabb. Sőt ahogy olvasom költségbe ugyanyanyi.
Köszönöm a pozitív fogadtatást!

Azt hiszem, amellett, hogy elsőre csináltam ilyet, a több mint 120 forrasztásból 2-3 hiba, az több mint szuper. A drága löttyökből csak a szivárgásgátlót spóroltam volna meg, a vízkezelésre nagy hangsúlyt kell fordítani, ha sima csapvízzel töltjük fel a rendszert.
Azt elfelejtettem leírni, hogy kicsit pazarló voltam a forrasztó ónnal, majdnem 2 kis tekercset elhasználtam, (akkor forrasztottam a legszebben, amikor az első tekercsből alig volt már :) ) 1+1/4 kis gázpalackot használtam még a forrasztólámpához, a tubusos folyasztószerből maradt még. A menetek tömítéséhez Loctite 55 csőmenettömítő zsinórt használtam. A csöveket vegyesen vágtam Rothenberger kézi csővágóval (gyors, hangtalan, nincs veszteség,de peremezni kell utána), és a Black and Decker gérvágófűrészbe tett puhafém vágó koronggal(iszonyat hangos, kicsit veszélyes, 3mm anyagveszteség, de gyönyörű, sorjamentes, tiszta vágás).
Az 5 rétegű az utólagos felújításnel alig jöhet szóba a fent említett idom árak miatt, de padló alatti elvezetésnél, vagy falbaépítve verhetetlen.

Viszont lenne egy kérdésem, hátha tudtok segíteni. Nem biztos, hogy meg tudok barátkozni a kazán szivattyújának hangjával, így ki szeretném szedni, és máshová áthelyezni, mint ahogy a gyártó is ajánlja.
A gondom csak annyi, hogy a kazánból a 18mm-es csövezés indul el, és onnan ágazik le minden 15mm-essel, mint ahogy már írtam, és a 18mm-es szakaszra már nem tudom felrakni, csak egy Y elágazás után a légtelenítő szelepek környékére (ott van 1/2"-os menetes csőcsatlakozás). Vajon áthelyezhetem e oda, úgy is működni fog e rendesen, mindenhol át fogja e forgatni a vizet, nem csökken e a hatékonysága túlságosan a szivattyúnak?
Kép
A szivattyú amúgy 80/110w-os 220v-ról üzemelő darab, 1 darab 2 állású kapcsolóval az oldalán. Jelenleg 80w módban használom a hangja és a fogyasztása mérséklése érdekében, de ha lehetne, lehet, hogy beszereznék egy halkabbat, alacsonyabb telljesítményűt, ha az áthelyezés nem hatékony.

Ráadásként küldenék egy képet a Mikáról, a régi konvektorral összehasonlítva. De mindenről van fotóm, szívesek küldök ha kértek.
Kép
Üdv!
120 forrasztásból 2-3 hiba tényleg nagyon jó eredmény, akkor nem szóltam. A következő már gond nélkül menne. :wink:
Nem tudom milyen márkájú szivattyú van a kazánban, de általában ezek nagyon csendesek szoktak lenni, inkább az áramló víz hangját lehet hallani, amit felerősít a kazán hőcserélője, a csövek, a radiátorok... Szerintem akárhová rakod, mindenhol fogod hallani a hangját. Nem volt máshol helye a kazánnak, mint a hálóban?
Mivel a kazán garanciális és a szivattyú átrakása átalakításnak minősülhet, csak szakszervizzel rakathatod át, hogy ne legyen probléma. Gázkészüléknél nem jó barkácsolni. Érdeklődj a gyártónál, vagy szakszerviznél, biztos van megoldásuk rá.
Unipump 80/110w ennyi van ráírva nagyjából. Nem a szivattyú hangja a fő gond, hanem az általa keltett rezgések, melyeket a kazán felerősít. De igazad van abban is, hogy a víz áramlás is hangos, azt meg a kazánhoz legközelebbi radiátor erősíti fel nagyon. Akkor felhívom a Technorgázt, hogy mit ajánlanak.
Hallani mindig fogod a hangját, a lemezradiátorok sajnos eléggé felerősítik az áramló víz a hangját. Én a tetőtérben is jól hallom a víz hangját a radiátorban, pedig a kazán a pincében van. A régi öntöttvas radiátorok csendben voltak, a nagy tömege lefogta az áramló víz hangját.
Esetleg még kisebb teljesítményű vagy intelligens (elektronikával vezérelt) szivattyúval lehetne csökkenteni a hangját, de sosem lesz néma. Ez viszont felvet egy sor problémát, garanciálisat és a kazán üzeméhez illeszkedik-e a szivattyú programja, elég lenne a még kisebb teljesítményű szivattyúval . Ez a kazán (ha jól értelmeztem) nem lángmodulált, hanem neked kell a konvektorhoz hasonlóan a teljesítményét beállítani, emiatt okozhat gondot, ha a szivattyú másképp gondolja az üzemét.
Idővel meg lehet szokni a hangját, meg lassan jön a tavasz is. :D
Kíváncsi vagyok mit ajánlanak.
Üdv jól működik a rendszerem víz oldalról semmi gond nincs viszont időnként meg áll a kazán hőmérséklettől függetlenül újra índitom és működik tovább hőmérséklet határoló, 95c lekapcsol 80c vissza kapcsolható de30c és 70c között üzemel termo elem, termo mágnes, van benn szeretném kitalálni mi a hiba gondolom az utobbi 2 közül lehet az egyik válaszokat előre is köszike.
Üdv!
Pontosítsunk, 30-70 C fok között jól működik, de ha feljebb állítod akkor már kikapcsol a hőmérséklet határoló?
Igen feljebb nem raktam a vizet de megvizsgáltam a lángképet és sötétkék szinte fekete volt időnként ezért szétszereltem és rájöttem hogy a parapet megtelt tolpihékkel kipucoltam és most működik gondolom kevés levegőt kapott mert úgy olvastam
ha nagyon világos sok levegőt kap ha viszont nagyon sötét keveset köszike a választ majd még irok tapasztalataimról
Üdv hozzá szólnék a fűtéshez azért vegyük figyelembe hogy az ötrétegű 20as cső 275ft méter töl megvásárolható és fehér a belselye meg müanyag difuzi mentes míg a réz 1250ft métertől nem találtam az idomok meg hasonló árban vannak és nem szerencsés párosítani alu radiátorral
Alu radiátort szerintem kevesen használnak, drága, korszerűtlen, és nem tartós. Azt, meg hogy az idomk hasonló árban vannak, kétlem, a Bauma*-ban 2 darab réz T idom kb 300.-, 18-as méretben, a présidomnak meg 1300.- a darabja.
Sziasztok!

Csak a végleges installról is akartam képeket adni nektek, hogy miylen befejezve a projekt:
Kép
Kép
Kép
Előző 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24 Következő
354 hozzászólás Oldal: 3 / 24

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 62 vendég