Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
73 hozzászólás Oldal: 4 / 5
Szépnapot a Tisztelt Fórumozóknak

Faház építésbe vágtam a fejszét. :-)
Az alap már elkészült, illetve jönnek az ácsok és elkészül egy 4x14m hosszú cserepes tető. Ebből szeretném a felét (4x7m) szigetelt faházzá alakítani. Így a statikai rész szakemberekre hárul. A tető 12cm-es oszlopokon fog állni, az oszloptávolság átlagosan 250cm.

Laikus elképzelésem a következő:
1. beállítom a nyílászárókat 5x10 es utólagosan berakott oszlopok közé
2. további vékony oszlopokat helyezek el a kőzetgyapot szigetelés szélességében.
3. ezekben eltolva keresztléceket rakok (kőzetgyapot lap magasságokban) egyfajta kazettákat alkotva, így megelőzve a kőzetgyapot lapok (12cm vastag) összecsúszását.
3. kívülről borítom rönkhatású faházborítóval
4.közé rakok 12cm-es kőzetgyapot szigetelést
5 belülről párazáró fóliával takarnám
6. lambéria borítás.

Tetőtér nem lesz, de szeretném szigetelni a tetejét is ugyanilyen szerkezet renddel.

Kérdéseim:

1. A felső elgondolás hibás valahol?
2. A kőzetgyapot alja alap helyzetben a beton alapon nyugodna, ezt nyilván le kell választani. mivel szigeteljem? Bár a tető ereszes lesz, nyilván kell valami védelem alulra a felcsapó víz ellen. Első gondolatom, hogy a hidegburkolást (fagyálló járólap) még “falazás” előtt kiengedem a külső faházburkoló vonaláig és meg van oldva a falak leválasztása a betontól. Van ennek értelme vagy van olcsóbb megoldás?
3. láttam valahol hogy bádogos munkával egy L profilt raknak a legalsó külső burkoló alá, így a víz nem tud beljebb kerülni. Van ennek olyan megoldása (műanyag profil, stb) amihez nem kell bádogos?

4. Faanyag kezelés. elképzelésem hogy a megvett külső burkolatot először gombaölős vályúban kezelem majd vékony lazúrral egyszer bekenem. felrakás után pedig jönne a második lazúr réteg.. Ez így elég?

5. melyik kőzetgyapot (márka minőség) nem esik össze az évek alatt? Szeretnék jót venni - olcsón :-)

6. Párazáró fóliából melyiket érdemes venni?
7. Belső burkolat lambéria lesz ami felfekszik a párazáró fóliára. Ezt is úgy kell kezelni mintha külső burkolat lenne?

köszönöm segítségeteket

üdvözlettel
Balázs
Üdv!

Elsőre annyi mindent zúdítottál ránk, hogy gombócból is sok, nemhogy szakszerű válaszokból. De hát, vágjunk bele, a teljesség igénye nélkül.

lakbal írta: Kérdéseim:
1. A felső elgondolás hibás valahol?

Isten tudja, ahogy leírtad, még elképzelni is nehéz, egy rajz, ha móricka is, sokat segítene.
lakbal írta: 2. A kőzetgyapot alja alap helyzetben a beton alapon nyugodna, ezt nyilván le kell választani. mivel szigeteljem? Bár a tető ereszes lesz, nyilván kell valami védelem alulra a felcsapó víz ellen. Első gondolatom, hogy a hidegburkolást (fagyálló járólap) még “falazás” előtt kiengedem a külső faházburkoló vonaláig és meg van oldva a falak leválasztása a betontól. Van ennek értelme vagy van olcsóbb megoldás?

Mindenképpen. Bár talán legolcsóbb megoldás lenne a betonyp lemez, amire később is lehet ragasztani fagyálló lapot (is), mert azt nehezen tudom elképzelni, hogy a az eredeti elgondolásban mire kerülne. OSB. Felejthető. A légnedvességtől idővel az impregnált is, főleg a széleken, megnyílna. Nem ismerek olyan módszert, ami ezt kiküszöbölné, legalább is egyelőre. Bádogos üzletekben lehet kapni falszegély lemezt, ami hasonló funkcióval bírna, egy 30-40 cm magas mindenképpen hasznos lenne.
lakbal írta: 3. láttam valahol hogy bádogos munkával egy L profilt raknak a legalsó külső burkoló alá, így a víz nem tud beljebb kerülni. Van ennek olyan megoldása (műanyag profil, stb) amihez nem kell bádogos?

Ld. előző választ. Idővel sajnos minden műanyagot az időjárás széjjelszed, elöregszik, még ha UV álló is.

lakbal írta: 4. Faanyag kezelés. elképzelésem hogy a megvett külső burkolatot először gombaölős vályúban kezelem majd vékony lazúrral egyszer bekenem. felrakás után pedig jönne a második lazúr réteg.. Ez így elég?


Egy próbát egy vmilyen darabon mindenképp. A lazúrok és a tetol - ha arról van szó - nem igazán szeretik egymást. Mivel a tetol savas kémhatású, és valamelyes a páratartalomra idővel kicsapódhat, ami a lazúrt tönkre teheti. Ilyenkor a festeni kívánt részt, kezelés után lecsiszolják-gyalulják, majd lefestik. Nem szabad elfelejteni, hogy a lazúrokhoz is vannak alapozó és fedőrétegek, amit sokan lespórolnak. Nincs is vele gond 2-3 évig, akkor csak a lepergő festéket kell levakargatni, csiszolgatni, aztán elég újra festeni, ott ahova be lett építve. Szerintem kár ezekre pénzt költeni, de ha mégis, akkor érdemes mindenképpen rendszerben gondolkodni, és a festékhez ajánlott alapozó és fedőanyagokat célszerű használni. Most egyszerűbb és hosszabb távon kifizetődő megoldást kap az ember, de ez szigorúan az én véleményem.

lakbal írta: 5. melyik kőzetgyapot (márka minőség) nem esik össze az évek alatt? Szeretnék jót venni - olcsón :-)

Ilyen kategória-elviekben-létezik, a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy egyelőre dolgoznak a fejlesztő irodában rajta. A építő anyag telepeken általában a legolcsóbb, és egyben legrosszabb lambda értékű szigetelő anyag áll hegyekben - tisztelet a kivételeknek. Erre kevesen áldoznak. Anno, amikor a saját műhelyemet építettem, fontos volt a jó hőszigetelés, nem volt olcsó, viszont a nyári 40 fok melegben is kellemes 20-os hűvös fogad, 11 cm vastag fal esetén. De ez üveggyapot és nem kőzet.

lakbal írta: 6. Párazáró fóliából melyiket érdemes venni?

Amelyik valamilyen UV állósággal is rendelkezik. Rengeteg újrahasznosított fólia kapható, olcsón, de fénytől elzárva is néhány év alatt valahogy elöregszenek. Magam sem hittem volna, amíg nem látom. Az UV állók szerintem mindenképpen tovább bírják.

lakbal írta: 7. Belső burkolat lambéria lesz ami felfekszik a párazáró fóliára. Ezt is úgy kell kezelni mintha külső burkolat lenne?

Miért kellene? Belül kevesebb káros hatás éri, leszámítva a napsütést, mint kívül. Ha nincs extra igény, egy egyszerű, nem túl drága festés is megteszi, de lehet, hogy elég egy egyszerű félolajos beeresztés is. Kicsit érdekes illata lesz kezdetben, de csak ha szerszámtároló vagy valamilyen hasonló funkciójú helyiség lesz, akkor megfelelhet így is a célnak.

Hiányolható, hogy egyetlen helyen sem adtam meg cégnevet, vagy linkeket. Hogy őszinte legyek, nem kívánok senkit befolyásolni, én, ha most fognék bele, szigetelésként én most inkább cellulóz szigetelést választanék, mert egyszerű a bedolgozása, házilagosan is kivitelezhető, és nagyon jó visszajelzéseket olvastam róla, ezenkívül gomba és tűzálló, és garantáltan nem esik össze.
Hát első nekifutásra talán ennyi.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Nagyon köszönöm a fontos és hasznos információkat!

Utána olvastam a cellulóznak. Tetszik, de semmi nyomát nem látom hogy "házilag" kivitelezhető ahogy említetted.
Mindenhol gépi befúvásról , kiszállási díj, egyebekről írnak.
lakbal írta: Kérdéseim:

1. A felső elgondolás hibás valahol?
2. A kőzetgyapot alja alap helyzetben a beton alapon nyugodna, ezt nyilván le kell választani. mivel szigeteljem? Bár a tető ereszes lesz, nyilván kell valami védelem alulra a felcsapó víz ellen. Első gondolatom, hogy a hidegburkolást (fagyálló járólap) még “falazás” előtt kiengedem a külső faházburkoló vonaláig és meg van oldva a falak leválasztása a betontól. Van ennek értelme vagy van olcsóbb megoldás?


A hőszigetelést a betontól bitumenes vastaglemezzel választanám el. A járólap közti fugák nem vízszigetelők. Én a fal teljes szélességében bitumenes vastaglemezzel oldanám meg, belülről meg a járólapból raknék vékony szegélyt, hogy ne tudjon víz alá folyni. A bitumenes lemezt vissza lehet hajtani a szegély magasságáig.[/quote]

lakbal írta: 3. láttam valahol hogy bádogos munkával egy L profilt raknak a legalsó külső burkoló alá, így a víz nem tud beljebb kerülni. Van ennek olyan megoldása (műanyag profil, stb) amihez nem kell bádogos?


Készen is kaphatók alumínium bádogos elemek, ezekkel "sk" is megoldhatod a vízelvezetést.[/quote]

lakbal írta: 4. Faanyag kezelés. elképzelésem hogy a megvett külső burkolatot először gombaölős vályúban kezelem majd vékony lazúrral egyszer bekenem. felrakás után pedig jönne a második lazúr réteg.. Ez így elég?


Hosszabb távon a 3. réteg felhordását tudnám javasolni. Egész évben szabadon álló faépítményen (madáretető, szaletli) tesztelem, évek óta bírja.

lakbal írta: 5. melyik kőzetgyapot (márka minőség) nem esik össze az évek alatt? Szeretnék jót venni - olcsón :-)


Jó és olcsó egymást kizáró követelmény. Nagy sűrűségű kőzetgyapotot javasolnék a burkolatok közé kissé beszorítva, akkor kevésbé ülnek meg.

lakbal írta: 6. Párazáró fóliából melyiket érdemes venni?


Lehetőleg márkásat vegyél. Nekem évekig bírta a kutyaház tetején egy hőtükrös fólia, amit csak hirtelen raktam rá a napsugárzás és eső ellen. Nem szabadtéri kivitel volt. :)

lakbal írta: 7. Belső burkolat lambéria lesz ami felfekszik a párazáró fóliára. Ezt is úgy kell kezelni mintha külső burkolat lenne?


Ha hosszú távon gondolkodsz, a favédelmen ne spórolj. Belül elég 2 réteg is.

lakbal írta: köszönöm segítségeteket

üdvözlettel
Balázs
lakbal írta: Nagyon köszönöm a fontos és hasznos információkat!

Utána olvastam a cellulóznak. Tetszik, de semmi nyomát nem látom hogy "házilag" kivitelezhető ahogy említetted.
Mindenhol gépi befúvásról , kiszállási díj, egyebekről írnak.

Üdv!

Valahol egyszer olvastam évekkel ezelőtt, amikor kacérkodtam a gondolattal és a szigeteléssel, hogy lehet bérelni is valamely cégnél a gépet és megvenni az anyagot, de így visszamenőleg nem igazán tudom melyik volt. de meglehet az is, hogy már annyira öregszem, hogy rosszul emlékszem. Elnézést.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Sziasztok!

Vegyestuzelesu kazanomat ki szeretnem rakni a hazbol. Nem jo, hogy velunk egy terben van, meg nincs hely a tuzelonek, sem a puffertartalynak.
Szeretnek egy jol szigetelt, de faszerkezetu, osb lapos kazanhazat.
Mit javasoltok, hogyan keszitsem el?

Nagyon koszonom
Üdv!

Ezzel a kiegészítő kazánházzal alapvetően pusztán egy probléma van. Nem készülhet éghető anyagból, hasonlóan a garázsokhoz is. Nem én találtam ki, tűzvédelmi előírás. Persze, mindjárt jönnek az ellenválaszok, akkor mi van a gerendaházakkal és társaikkal. Kérem, tessék megkérdezni a tulajdonosokat, mennyit dikicseltek, és milyen előírásoknak kellett megfelelniük, milyen tűzállósági követelményeknek kellett megfelelni a szerkezetnek stb. De ha lehetne is, oldalborítóként OSB lemez... őszintén szólva sem tartom igazán a legjobb megoldásnak.
Szigetelésnél pedig célszerűen jó minőséget venni, mert idővel meghálálja. Én átgondolnám ezt a faházas kazánházat, és beszélnék egy tervező mérnökkel, mit szól az elképzeléshez. A többit aztán meglátjuk.

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Nagyon szepen koszonom

. Szigetelt beton alapra gondoltam. Kb. 2,5 x 4 meteres lenne. Favaz, belul betonyp burkolassal, kivul osb eps szigetelessel. Vagy kulteri gipszkarton.
Üdv!

Így mindjárt más a leányzó fekvése, de a faváz, az faváz, é bizton van, lenne, lesz rá előírás. Mindenképpen beszélnék egy tervezővel, mi szól az ötlethez.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Sziasztok,

Én a képeknek megfelelő féltetős faházszerűt szeretnék csinálni.
Az oszlopgerendák 15x15-ösek
Az elől és hátul futó szarufatartók is 15x15.
A Szarufák 10x15-ösek.
Oldalt a betonkerítés van.
A kocsi meletti részen pedig garázs, de majd idővel szeretném a 2-t összehozni.
A garázs jelenleg problémás, mert a belmagassága 1,9méter, ami nem maradhat. Majd ehhez fogom a garázst igazítani.

A szerkezeten ti mit módosítanátok?
Illetve a fa vastagság mennyire reális?

FA1.jpg
FA1.jpg (293.41 KiB) Megtekintve 9042 alkalommal.


Köszi:
K
Üdv!

Végre valaki, aki használja a Sketchup-ot! :)
Pardon, tartsuk a sorrendet, először is kellemes Ünnepeket!
2-szor, az anyagok méretei rendben volnának, bár én szarufában elegendőnek gondolnám a 5*15 méretet, besüllyesztve a szelemenekbe. Viszont hiánylom a karos tartókat, nem csak szelemen behajlása, hanem az egész szerkezet statikája okán. Viszont egy merevítő andrás, mely a sarokpontokat köti össze nem ártana, pláne ilyen hosszban. Fontos még, milyen módon lesznek az oszlopok rögzítve. Kicsi a tető lejtés is, mindössze 40 cm több, mint 5 méter hosszon, ez 8% vagy jobban 4-5 fok, ami igen kevés, cserepes fedés nem nagyon, lemezes borítás jöhet normál módon szóba. Viszont, bár most még nem esik, de a hóterhelés jelentős lehet, ld szélsőséges időjárás, és ha havazás után jön egy hirtelen felmelegedés, akkor az egész hótömeg egyszerre megindulhat. Erre mindenképpen a kialakítás során gondolni kell.
Az most SU trükk, vagy tréfa, hogy az utánfutó a kocsi felett van rögzítve, elhelyezve? alapul véve, hogy egy futó legalább olyan 150-200 kg, kell egy pár kötélpár, ha kézileg, de ha drótkötéllel is lesz emelve, elég tisztes áttételű csörlőre lesz szükség. Mi több, ez a vázszerkezetre hárul, ennek külön a tervezésnél megerősített kialakítás lenne szükséges.
Elsőre ennyi hozzáfűznivalóm lenne. De gondolom, nem holnap indul a munka :).
(Egyébként az SU-ban a File/Export menüpont alatt van mód 2D Graphics, jpg képek exportálására, ill. klf beállítások el is menthetők a modellel.)
Közben a kisült kalács mellé beparkolt a beigli, népies nevén hajtott, lapzártáig nem derült ki vagy mit hajtott :D , így kötelességeim elszólítanak.

További Kellemes Ünnepeket MIndenkinek!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Viszont hiánylom a karos tartókat, nem csak szelemen behajlása, hanem az egész szerkezet statikája okán.
Ezt terveztem, csak a rajzon nincs rajta.
Köszönöm a válaszod. A Futót csakugyan a kocsi fölé tervezem...(futó kb 400kg)

A tartó gerendák rögzítését még nem tudom, hogyan fogom megoldani, de a gyári pántok drágának tűnnek..Van ötleted?

BUÉK!!!
Sziasztok,

házat tervezünk venni, ahova mindenképp szeretnék egy műhelyt, és jelenleg azon vacilálok, hogy én építsem fel, vagy egy bauhausban megvásárolható kész faházat válasszak-e. Nekem alapvetően szimpatikusabb lenne, ha én tudnám megcsinálni, ezért próbálom egyelőre felmérni, hogy ez nagyjából milyen munkával és költséggel járhat, illetve hogy vajon elég-e a tudásom hozzá.
A ház mögött amit megveszünk van egy betonalap, régen ezen is egy rendes téglaház volt, de ez elbontásra került. Ide szeretném tenni a műhelyt. Ez jelenleg így néz ki:
Kép
A kis szerszámost ha lehet akkor elforgatom, ha nem akkor elbontom. Amit szeretnék, az egy kb 4*3 méteres műhely valami nagyobb előtető szerűséggel, ahova pedig majd nyárikonyha menne.
Végigolvastam jópár oldalt itt a fórumokon, és a fejemben valahogy úgy körvonalazódik a dolog, hogy a betonalapra rakni kellene egy bitumenes vastaglemezt és az rögtön használható is lenne. Ez persze kellene az instant faházhoz is, nem csak az általam építetthez, úgyhogy ez mindkét esetben költség.
Magát a faházat úgy építeném meg, hogy először összeraknám a falakat gerendákból, majd ezeket felállítom a betonalapra és ott csavaroznám egymáshoz. Kerülne bele egy-két ablak is természetesen. Kívülről úgy láttam, hogy ajánljátok a betonyp lapot, ebből milyen vastagságút kell hesználni? Esetleg még lambériára gondoltam, ez talán olcsóbb lehet mint a betonyp és szebbnek is tűnik.
Belülre OSB-t gondoltam, a kettő közé pedig kőzetgyapotot tennék. A hőszigetelést nem akarom túlzásba vinni, nem lakóépület lesz, de jó lenne, ha télen lehetne fűteni szükség esetén, illetve így talán nyáron se melegedne fel 40 fokra.
Jól gondolom, hogy ha így rakom össze a házat, akkor elég dübelezni a betonalaphoz?
Tető ügyben is sokat olvastam már (és sok videót is néztem... ) bár itt még nem mondhatnám magam nagyon tájékozottnak. Szerintem a legegyszerűbb valószínű az lenne, ha szimpla féltető lenne. Van rengeteg vadonatúj maradék cserép, úgyhogy ezen is lehetne spórolni anyagköltség ügyben.

Szóval egy ilyet tervezek, még nagyon az elején járok, de igazából 3 hónap múlva költöznénk, úgyhogy legalább lenne idő megtervezni tisztességesen. A kérdéseim nagyjából azok lennének, hogy jó irányba gondolkodom-e építésügyileg, vannak-e tapasztalatok ezekről a készen vásárolható házakról, azok tartósságáról. Valamint azt nem tudom, hogy ilyen jellegű építmenyekhez szükséges-e bármilyen engedélyeztetés.
Üdv!

Sokat nem akarok okoskodni, ha olvastad az eddigi kapcsolódó hozzászólásokat, akkor csak azokat lehetne ragozni.
Néhány szemponttal azért megtoldanám az eddigieket.
A barkácsáruházak körül ezek a készen vehetők általában néhány példányt említve megtalálhatók összerakva. Érdemes ezeket megnézni, alapvetően deszkavázas, szigetelés nélküli megoldások, nem kevés pénzért, de ugye megfelelő alap esetén akár egy nap alatt készre szerelhetők.
Vedd számba a szerszám mennyiséget, mi az ami rendelkezésre áll, pl. rota kapa, fűnyíró stb., és azok pillanatnyilag mekkora helyet foglalnak el. Ennek megfelelően érdemes tervezni a belső kialakítást, hova kerüljenek és hogyan polcok, mert könnyűszerkezetes megoldásnál a falak is ennek megfelelően alakíthatók ki.
A betonyp - bár időtálló és igénytelen anyag - de rendkívül sérülékeny, könnyen törik, és ha felvizesedik, irgalmatlan nehéz, a fa tartó szerkezet begombásodhat alatta, vagy saját súlyától fogva törhet meg.
Érdemes abban is gondolkodni, hogy legyen egyfajta előtető is, mert akkor egy javítás, vagy szerszámtisztítás akár esőben is könnyebb, és a bejárati ajtó is némiképp megvédhető a viszontagságoktól. Illetve ha kinövődne a szerszámos, akkor a bővítés is aránylag leegyszerűsíthető. Az építési engedélyeztetés általában változó, de az átmeneti vagy ideiglenes jellegű épületekre nincs szükség engedélyeztetésre, de a helyileg illetékes önkormányzati építési osztályon célszerű ennek utánajárni, mert valamiféle m"2 határ azt hiszem van, ebben nem vagyok annyira járatos.
A tartókeretek rögzítése többféleképpen is történhet, a lényeg az, hogy a lefektetett faanyag ne tudjon felvizesedni, sem a betonról, sem pedig a felcsapó esővíztől. Érdemes gondolkodni esetlege belső világításról is, vagy hogy a padlástér is kihasználásra kerüljön.
A tetőnél célszerű 15foknál nagyobb lejtéssel gondolkodni, hogy egy zivatar esetén se tud a víz visszafolyni, általában a cserepes fedéseknél ez majd mindegyiknél legalább ilyen szögben számolnak.
számos tényezőt érdemes még fontolóra venni, első ezek jutottak az eszembe.

Jó munkát, az eredményről szeretnénk majd a végén egy néhány képes beszámolót is látni, ha lehet.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
Köszönöm a részletes választ, mindenképpen lesz fényképes beszámoló. Egyelőre próbálok visszarázódni az AutoCAD használatába, ha sikerült egy előzetes tervet összerakni benne, akkor azzal jelentkezem.
73 hozzászólás Oldal: 4 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 59 vendég