Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
593 hozzászólás Oldal: 36 / 40
Üdv!

A pára az épületszerkezetben, szigetelésben valóban alattomos dolog, mindent meg kell tenni, hogy ne kerülhessen rossz helyre. Már sokszor leírtam én is, a párazárást nagyon alaposan, precízen kell elvégezni, különben nem sokat fog érni a szigetelés.
A fólia fogadó felülete olyan legyen, hogy az ne tudja kiszúrni, kihasítani, ha véletlenül rálépnek, vagy a párnafák alatt, a rendszer súlya miatt. Felületjavítóként lehet alatta vékony, száraz homokréteg, geotextil, vagy akár a szalagparketták alatt használt habfólia. Itt csak a sérülések elkerülése a lényeg, a párazárást a fóliának kell végeznie. Az illesztéseknél legalább 20 cm átfedéssel, és ragasztva. Tetőfóliának általában van saját ragasztójuk, de a mindenhol használt széles barna ragasztószalag is megfelel, csak rendesen zárjon. Áthatásoknál - kémény, tartógerenda, szellőzőcső, stb. a fóliát a szigetelőréteg magasságáig fel kell hozni és rögzíteni.
Ezt is sokszor írtuk, a pára úgy fejti ki negatív tulajdonságát a szigetelőanyagba jutva, hogy harmatponti hőmérsékletnél vízzé válik. A szigetelőanyag hőmérséklete a szabad tér felé folyamatosan csökken és ha ezt a részt eléri a pára, kondenzálódik és elkezdi áztatni a szigetelőanyagot. A vizes szigetelőanyag sokkal rosszabb hőszigetelő mint a száraz, ezért egyre mélyebben lesz a harmatponti hőmérséklet, míg el nem éri a szigetelés alsó szintjét. Ezzel a szigetelőanyag hőszigetelőképessége a töredéke lesz az eredeti értékének és ha nincs fólia alatta, akkor a födémszerkezetet kezdi áztatni a sok összegyűlt kondenzvíz. Ezek szélsőséges esetek, de ha a szigetelőanyag harmada esik ki, akkor sem éri el a kívánt eredményt.
Volt a fórumon egy fórumozó aki ezzel foglakozott és rakott fel képeket totál szétázott födémszigetelésekről, ahol ugyan volt fólia, de nem törődtek a helyes lerakásával.
Ha az ember magának csinálja, legalább van ideje a piszmogós munka megfelelő elvégzésére is, ha igényes és jó munkát akar végezni.
A hidrofóbizált kőzetgyapot valamilyen szinten rezisztens a nedvességgel szemben, de ez nem jelenti azt, hogy a víz nem tud kicsapódni benne. A rácseppenő vizet nem szívja fel, van esélye elpárologni.
Szálas szigetelőanyagnál fontos, hogy a por ne lepje el. Egy páraáteresztő fóliáról, vagy geotextilről könnyebb összeseperni a port, mint magáról a szigetelőanyagról. Sajnos a por is csökkenti a kiszellőzöttséget, de szélsőséges esetektől eltekintve még mindig kevésbé gátló tényező egy takaró rétegen, mint magában a szigetelőanyag rostjai között.

A saját munkának vannak előnyei, hátrányai. Legfőbb hátrány a tudás és a tapasztalat hiánya, amit részben össze lehet szedni kutatómunkával, kérdezéssel, megfigyeléssel.
Vitathatatlan előnye, hogy megtakarítható a mester (vagy "mester") munkadíja, és ha az emberben van némi készség, precizitás és alaposság, akkor jobb munkát végezhet mint egy igénytelen mester. Az anyagdíj így is, úgy is benne van, de ez is kényszerítő eszköz, hogy ha már megvettük, ne rontsuk el.
Tisztelt Plaszlo!

Maximálisan osztom a véleményét, és egyet értek velük! Mást nem is tehetnék laikusként:)
Egyelőre úgy gondolom, hogy kellő kutatómunkát végeztem ahhoz, hogy elméletben tisztában legyek a dolgokkal. Aztán ha eljön a kivitelezés ideje akkor majd még biztosan százával jönnek elő a gyakorlati kérdések.

Arra még kíváncsi volnék, hogy a jelenleg kapható anyagok közül Ön melyiket ajánlaná ár/érték arány alapján, valamint, hogy mi a véleménye a mostanában agyon reklámozott fújható szigetelésről, illetve az ezzel foglalkozó kivitelezők munkájával? Számomra furcsa volt, hogy jónéhány promo videofilmben nem láttam sem alátétfóliát, sem fedőfóliát a kifújt szigetelőanyagon. Illetve számomra kérdéses ezeknek az anyagoknak a tömörsége és így hatékonysága...

Üdv
P.Béla
Üdv!

Az ár/érték arány bár objektíven megfogalmazható, levezethető, mégis eléggé szubjektív dolog. Mert a legnagyobb kérdés, kinek mi éri meg, illetve mennyit akar, vagy tud áldozni rá.
A keretes, vagy párnafás rendszerhez nem kell túl sűrű anyag, de azért arra vigyázni kell, hogy ne rogyjon meg idővel a saját súlya alatt. Födémszigetelésnél a kőzet, illetve üveggyapot között nincs nagy különbség használhatóság és hőszigetelési értékek között, bármelyik alkalmazható. Úgy tudom a kőzetgyapot kevésbé irritálja a bőrt a bedolgozás közben, de az üveggyapot is sokat fejlődött. Megmondom őszintén, én kőzetgyapotot használtam a házam tetőszigeteléséhez és a terveim szerint a homlokzati hőszigetelés is ebből lesz. Gyakorlatilag szimpátia kérdés volt a természetesebb anyag felé, perdöntő indokkal nem tudok szolgálni.
Most már nagyon sokféle gyártmány fellelhető alapanyag és feldolgozási mód szerint. Törekedni kell a jobb hőszigetelési, vagy a kisebb hővezetési tényező felé (lehetőleg kisebb legyen, mint 0.04 W/mk).
Igazán nagy különbség nincs a gyártók termékei között, a kiinduló gyártási elv azonos, a többi jórészt PR fogás. A nagy múltú cégeknek nagyobb a tapasztalata, gyártási hátterük, talán ennyi mellettük szól. Szerintem első körben azt kell eldönteni, melyik anyagot választja, utána meg figyelni kell a tavaszi akciókat és ha van kedvező ajánlat, gyorsan megvásárolni.

A fújható Isocell szigetelésnek vannak nagyon hasznos tulajdonságai. A teljes térkitöltést szokták leginkább felhozni, elvileg mindenhol teljesen homogén a hőszigetelés, ha megfelelően kivitelezték. Másik nagy előnye, hogy sokkal lassabban melegszik át, tehát alatta tovább marad hűvös a beltér. Ez egy olyan hőszigetelőanyag, ami télen-nyáron egyaránt jól működik. A kőzet és üveggyapot inkább télen működik jól, mint nyáron. Sajnos a nagy nyári melegben hamar átmelegszik, ez főleg tetőterekben érződik. Persze megfelelő vastagságban csökkenthető ez a negatívuma.
Ahogy elnéztem az Isocell szigetelést is legalább 30 cm körül érdemes födémszigetelésnél alkalmazni. Állítólag kártevők nem mennek bele, amit egy darabig még értek, mert egy friss telepítésben megfulladhat a rágcsáló benne, de később amikor már megáll a szigetelőanyag, akkor nem tudom mennyire kerülik el a kártevők. Az üveg, és kőzetgyapot szigetelőanyagra is ezt mondják, de nagyon sok fényképet láttam és ismerős is mesélte, hogy bizony jól érzik magukat benne a rágcsálók. Volt olyan tetőszerkezet, ahol komplett csontvázakat találtak, a nyest áldozatait.

A leírásokban nem említik feltételként a terített Isocell födémszigetelések takarását. Lehet takarással és anélkül is hagyni. Ezt kevésbé respektálnám, mivel ez a szigetelőanyag újrahasznosítható, felszedés után újra leteríthető, feltéve, hogy tiszta marad, nem fedi be a por. Ha másért nem is, emiatt biztos nem hagynám szabadon.
Tisztelt Plaszlo !

Sikerült egy családi házat vennünk,amiben beépítésre kerül a tetőtés is.Ez korábban csak padlás szerepét töltötte be.Most 2 szoba kerülne a helyére,de nem vagyok biztos az alap teherbírásával kapcsolatban.
Az eredeti födémet megbontva tapasztaltuk,hogy feszített betongerendák között salaktöltés van.Statikussal konzultálva estrich öntést javasolt egy elég bonyolult formában+alul szükséges lenne az ideiglenes alátámasztás is.Mi a salakréteget eltávolítottuk,a feszített gerendák tetejét síkra öntöttük estrichhel,a gerendák közötti részt 15cm ecoroll szigetelővel kitöltve,majd a tetejére merőlegesen pallót fektetve szeretnénk síkjárófelületet kapni.Azt szeretném megtudni,helyes-e az elképzelésem,ha a választott padló 5*15 cm vastag vagy válasszak inkább 7,5*15 cm-es pallót a jobb teherbírás érdekében?
Páraáteresztő fóliát nem raknánk,hiszen alul és felül is ugyan az a fűtés lenne állandóan.
Mi az ön véleménye erről ?

Válaszát köszönöm,üdvözlettel : Szabolcs
Üdv!
Nem akarok statikussal vitába szállni, de nehezen tudom elképzelni, hogy a feszített betongerendák ne bírnák el önmagukban is a két új szoba okozta többletterhelést. Szerintem kár volt eltávolítani a salakot a gerendák közül, hangszigetelésnek is jó lett volna. Ha mindenképp erősíteni kell a födémet, egyszerűen betonhálóval megerősített betonréteggel oldottam volna meg. Egy jól behálózott 10 cm-es betonréteg a gerendákkal együtt megfelelő teherbírású lett volna, erre meg lehet bármilyen burkolatot teríteni. Egy ilyen réteg még fafödémen is elég stabil lett volna.

A továbblépés attól függ, amit eddig készítettek Estrich réteget, az milyen módon és milyen vastagságban öntötték.
Kedves szakertők!

Sürgős segítségre volna szükségem.
Házunk padlásfödémét szigetelem, visszaolvasva a régebbi hozzászólásokból összeszedve a javaslatokat.
Vájog falazatú ház, a födém rétegrend alulról felfelé a következő.: gipszkarton, gerendák, deszka, döngölt sár/föld.
A szigetelés amit már elkezdtem, párazáró tükörfólia, 2x10cm knauf nobasil táblás kőzetgyapot, páraáteresztő fólia.
Ez eddig szerintem rendben is van, legalábbis remélem...
A problémám a következő helyiség ami ketté van osztva fürdő, és előszobára, melyek belmagassága erősen eltér. A padláson ez kb 1 m szintkülömbséget jelent mely szintén vájog. A hátsó fal padlásra túlnyúló része a tető rézsüjével párhuzamos , és hozzáférhetetlen,ráadásul ez a fürdőszoba, ahol a legtöbb pára keletkezik.
A kérdésem az lenne, hogy itt is ugyanúgy folytassam a szigetelést, fedjem le párazáró fóliával a tetejét, es az oldalait ( kiveve a hátsó falat), és mehet a szigetelés... stb?
Vagy inkàbb hagyjam szabadon?

Csatoltam egy vázlatrajzot, hátha nem érthető ahogy leírtam

Köszönettel, H. Ferenc.

Csatolmányok

Tisztelt Plaszlo!

Tanácsát szeretném kérni.
70-ben épült családi házam padlásfödémét szigetelném. Jelenlegi „rétegrend" bentről kifelé:gipszkarton,légrés 8 cm. stukatúr vakolat,deszkák,fagerendák. A gerendák a padlás felől még deszkázva sincsenek. Ugyanakkor a padlás területének felénél, a gerendák közét kiöntötték perlittel. Amit anno úgy oldottak meg, hogy a deszkákon fólia (ami felfut a gerendák felső pereméig), perlit (10 cm csak beszórva),fólia majd alu lemez?? (kb. 0.5 mm). Tervem, hogy a gerendákra deszka kerül,párazáró fólia,kőzetgyapot,és páraáteresztő fólia. Kérdésem,hogy a perlittel feltöltött részről,lebontsam a felső párazáró réteget? Vagy maradjon így? Ha így hagyom és a deszkák fölött párazáró fóliával lezárom, nem rothadnak el a gerendák a bent rekedő pára miatt? Vagy érdemes lenne az egészet felbontani és légrés maradna a gerendák közt.
Másik kérdésem a szigetelőanyagokkal kapcsolatban, mi fontosabb a λ-érték vagy az anyagvastagság? Konkrétan:20 cm λ=0,038 W/mk, vagy 15 cm λ=0.033 W/mk melyik a jobb választás?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Ezermesterek,

Jelenleg a padlásfödém szigetelési munkáinak álltam neki. Vb gerendás, Horcsik födém, a kohósalakot leszedtük, a párazáró fólia első sorait raktam le, egy olcsó párazáró hőtükrös, un. téli fóliát vettem, és egy hőtükrös de egyoldalú ragasztót, a fóliát felhajtottam a talp szelemenekig, nehézkesen megy a lerakása érdemes erősebb háló erősítésű fóliára váltanom !? Illetve két oldalú ragasztóra!?
Szinte folyamatosan kellene raknom a hőszigetelést is 15+10 cm kőzetgyapot, hogy a fólia ne sérüljön jobban ?
A padlástér nem lesz lakótér!
A szelemen külső síkjában a koszorún a szarufáig, elég csak kőzetgyapot sávot rakni?

Köszönettel:

Andrea
Szia
Segítségedet szeretném kérni. Fa gerendás födémet szeretnék szigetelni.A réteg rend úgy nézne ki, gipszkarton fém szerkezettel,
fólia, 2rtg szigetelés,osb lap a gerendákon a padlás térben.A kérdésem a következő, hogy az osb lap alá kell e tenni fóliát és hová milyen fóliát használjak. A gipszkarton alá esetleg tehetek hőtükrös fóliát? Köszönöm válaszod. Üdv Csaba
Szia!
A fagerendás födémre raknád a gipszkartont? Felülről vagy alulról szigetelnéd?
Üdvözlet.Tavaly került új tető a házra.Szürke tetőfóliát alkalmazták,viszont tetőtèr beèpitèst szeretnèk.Vissza kell bontani az egèsz tetőt hogy lèlegző fóliát tegyenek le,vagy van más megoldás ilyen esetben?
Üdv!
Amennyiben a szürke fólia párazáró fóliát takar, akkor két megoldás lehetséges?
- héjalást leszed és páraáteresztő fóliát kell a szarufák fölé rakni, majd héjalás (tetőcserép) vissza
- a szürke fólia alatt légrést kell kialakítani és az alá lehet a páraáteresztő fóliát kifeszíteni, majd az alá szigetelés, a szigetelés alá párazáró fóliát rakni, az alá belső borítást. Ez azért nehéz, mert a légrésnek alul és felül szellőznie kell, egy meglévő fóliánál már nehéz korrekten kialakítani a megfelelő szellőzést úgy, hogy a külső csapadéktól, páralecsapódástól továbbra is védje a szigetelést.
Gyakorlatilag van harmadik megoldás is:
- a meglévő fóliát le kell vágni és a szigetelőrendszer felépítését a szarufák alatt kell kezdeni és megfelelő távtartókkal megoldani a szigetelőanyag, az alatta lévő párazáró fólia és belső burkolat rögzítését. Ennek nagy hátránya, hogy a szarufák közötti tér kihasználatlan marad, a beltérből veszi el a szigetelés a teret.
Megjegyzés:
- nem kell feltétlenül a meglévő fóliát teljes egészében levágni, de a felső éleknél megfelelő méretű szellőzőnyílásokat kell vágni bele. Olyan páraáteresztő fóliát kell alkalmazni a szigetelés felett, ami az esetlegesen bejutó csapadékot biztonságosan el tudja vezetni a szigetelés tetejéről. A tető felső részén, a cserepekbe szellőzőidomokat kell tenni, ami arányban van a szellőzőrés nagyságában. Ebben az esetben nagy légrések lesznek a szigetelés felett, ami főleg nyáron fog előnyösen működni, mert kevésbé adja át a cserepek felől jövő hőt a szigetelésnek, így jóval hűvösebb marad a tetőtér HA(!!) a szellőzés el tudja vezetni a héjalás alól a meleg levegőt. ezért kell arányosan a felső szellőzőréseket az alsókhoz igazítani és ezt a forró levegőt a héjaláson (tetőcserepeken) is át kell engedni. Ha a szellőzőidomok áteresztőképessége jóval alacsonyabb a szellőzőrések kapacitásánál, nem fog érvényesülni a nagy szellőzőcsatornák hőelvezető képessége.
Üdv!
Az L alakú családi házamba második éve vezettettem be a gázt, kazán, radiátorok, tehát kényelem felső fokon. És most állnék elő a segítő tanácsok kérésével.
- az "L" alak rövidebb szárában két szoba (össz. 41m2, 3 120-as radiátor), a hosszabb részében (60 m2 3 radiátor) minden további helyiség megtalálható. A termosztát 21 C fokra állítva, az egyik szobába került elhelyezésre.
- amikor a beállított 21 C (+ pár tízed) hőfokot eléri, kikapcsol. Ekkor a többi helyiségben egyformán, közel +2 egész fokkal, azaz 23 C fok körüli hőmérsékletet alakul ki.
- a padlástér anno, egységesen kohósalakkal lett végigterítve, "szigetelve". Ráadásképpen, a beltéri helyiségek mindegyikében, a mennyezet gipszkarton borítást kapott, igaz, plusz szigetelőanyag bedolgozása nélkül.
Segítsetek, mi ez a jelenség, esetleg mi lehetne a megoldás. Mint ahogy azt már itt a fórum hozzászólásainál is többször olvashattam, esetleg kőzetgyapot terítés?
Egyik kedves szomszéd szerint,- most hogy vastagon áll a tetőkön a hó -, nálam azért olvad le rohamosabb tempóban, mivel én a padlást "fűtöm" a nem megfelelő szigetelés következményeként. Egy másik "tanácsadó"szerint, a szóban forgó két szoba közt meghagyott "óriás" méretű cserépkályha, befűtetlen állapotban von el jelentős hőt. (?)
A hasznos tanácsokért előre is köszönet
S.András
Üdv!

Ahogy elnézem, ez két külön probléma. A szobák hőfokeltérése elég sok mindentől függ, végeredményben nincs két teljesen azonos, minden paraméterében megegyező szoba. Javaslom a radiátorok torlószelepével be kell állítani a teljesítményüket, hogy a szobák igényének megfelelő hőt adjanak le. Egy kis játszadozással belőhető a szobák közti összhang. A másik módszer a termosztátos radiátorszelep, a beállított hófok elérése után leszabályozza a fűtőtestbe menő melegvizet, így nem fűt feleslegesen tovább. Ez akkor nem jó megoldás, ha nem egyenletes hőfokot tart a lakásban, hanem este, vagy ha nincs otthon lejjebb veszi a hőmérsékletet.
A tetőről hó a gyors olvadása tényleg azt jelzi, hogy a meleg elszökik a salakrétegen keresztül. Milyen vastagon lett terítve a salak? És mennyivel hamarabb olvad le, mint a szomszédoké?

A cserépkályha hőelvonásában lehet ráció, hisz a szoba melege átmelegíti a kályhát is, és ez a meleg átadódik a kályha belterébe, ahonnan a kéményen át távozik a meleg. Ha nem sokat használja a kályhát, érdemes lenne egy zárószelepet beépíteni a kéménybe és használaton kívül lezárni. De az is lehet, hogy a kályha ajtajai nem zárnak rendesen, és azon keresztül húz ki a meleg.
Kedves Plaszlo!
A kályhát éppen hogy nem felmelegíti a szoba hője, ellenkezőleg, szinte tapintásra hidegek a csempék. Amúgy azért néha néha bedurrantunk vele, ezért nem szüntettettem meg. Közben egyszerű módszerrel, amikor senki nem látta, égő gyertyával vizsgálgattam körbe a "fugázásokat" és bizony az alsó hamuzó ajtó mellett intenzíven húzott befelé a láng. Agyagoztam, megszűnt. A napokban fog kiszállni a mesterember és majd eldöntjük, cseréljük e a radiátorokat nagyobb teljesítményűekre vagy sem. A salakozás + szigetelés a padlástérben szerintem azért nem árthat.
Eredményekkel mindenképpen jelentkezem és köszönöm a tanácsokat.
Üdv
S.A.
593 hozzászólás Oldal: 36 / 40

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 22 vendég