Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
151 hozzászólás Oldal: 5 / 11
Előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11 Következő
Kedves sby f j!

Köszi az infókat.
A ház belmagassága 275 cm, 20 cm födém, a padlástól a kémény 230 cm. Így a kémény összmagassága 535 cm. 165-nél csatlakozik be a kályha. Alul és a padláson van a kéményen tisztítónyílás. Tény, hogy alacsony a tetőn felüli része a kéménynek.
Az én nyomorom tulajdonképpen a következő:
- Átrakatom a kéményt, magasabbat kérek, és padlástól szerelt kéményt csináltatok (ezt a kályha építője javasolta), viszont kiderül, hohy a kályha mégsem jó, akkor kidobtam egy csomó pénzt az ablakon.
- Nem rakatom át a kéményt, hanem lebontatom a kályhát és újrarakatom a másik, magasabb kéményhez (ezt a másik kályhás javasolta).
Igazából azt nem tudom, hogy jelen állapotában működőképes-e a kályha. Félek, hogy mindkét kályhás hazabeszél.
Nyitottam egy új témát cserépkályha problémák címmel, hátha megtudok még valamit.
Tettem fel képeket a http://kalyha.verovira.fotoalbum.hu/és http://probl.verovira.fotoalbum.hu/-ra
Kedves Verovira (nem hétköznapi a neved), jó, hogy tettél fel fotókat.
Nem látom sötéten a dolgot így.
A kályha építés szakszerűnek tűnik a fotók szerint, ami igazán aggályos az a füst kicsatlakozás:
> erre gondolok: http://kalyha.verovira.fotoalbum.hu/vie ... d/18496246
Jelentős a leszűkítés, rosszul számolta a kályhás a "laburintot" mire felért, szinte 1/3 elveszett alul a keresztmetszetből. Súlyos hiba, mert egy szűkület, szakszavakkal > kontrahálja a valóságost, és minél nagyobb a sebessége a füstgáznak, (tüzelsz, mert eszméletlen hideg van kint), annál nagyobb ez a "szűkítés", annál jobban füstöl, egyre jobban kátrányol.
Számokkal és rögtön világos: a képről ítélve, mondjuk 11cm az átmérő. Az cca. 95cm2. ha elvettem 1/3-át, már csak 63. A kontrakció elvileg lehet akár 40-50%-os ami, mivel a felület négyzetes összefüggés, ebben az esetben harmadol, negyedel, olyan mintha a 11cm átmérő helyett csak 5,5-6 lenne.
Ha megszámolod az alig 24-27cm. Ez fizika, nincs mellé beszélés, ezen nincs mit rágódni, így van.
Ezt kellene korrigálni csupán, ez sem kis gond, mert szakszerűen csak a felső "tető"/zárórész bontásával lehetséges, minden más "barkácsolás" .
Én biztos nem rakatnám át sem a kéményt sem a kályhát, csak a "tetejét" bontatnám meg.
A szerelt kémény járható, de a gerincen túl jelentősen túl kell engedni. Most ezek szerint a valóságos felhajtó erő 535-165 > 3,7 méter. Ezt "rondítja, a fenti szűkület és a "kanyar" (elhúzás).
Van másik módja is, hogy maradjon a kéményed, annak a házilagos költsége, nem számoltam, de valahol 25-30 eFt-ra becsülöm, ha ez érdekes, megírom képekkel füszerezve.
Összefoglalva:
1. meg kell szüntetni a szűkületet (alapvető)!.
2. továbbá szigetelni és magasítani kell a meglévő kéményt
3. vagy szerelt kémény a padlás födémtől . Ennek van egy óriási baja. Megszűnik a tisztíthatósága a kéményseprő részéről. Felülről is lehet, de hatósági előírás, hogy akkor kellene a tetőre egy igen költséges kéményseprő járda, lépcső, korlát tetőkibúvó stb...
Úgy is lehet, hogy csak a felső rész szerelt, mondjuk a "kamin-ajtó" felett 80-90-cm-től, ez kell, hogy a vihar ne tépje ki a szerelt szaaszt. De az alatta levő téglás részt akkor is hőszigetelni kell, min 8-10cm körbe.
Vesd össze Verovina, hogy melyik az olcsóbb és az szerint dönts.
Kályha, a kitorkolást kivéve rendben.
Az kémény elhúzásnak oka van, valószínű valami épületszerkezetet, pl. gerendát kikerül, az egy újnál is gond, maradjon a mostani.
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
[quote="fransis69"]
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Kedves fransis69!

Köszi a a tanácsokat
Le-föl hullámvasútazik a hangulatom, attól függ mi újat tudok meg kályha/kémény ügyben.
Most egy kicsit derűsebben látom a dolgokat.
Kérlek, fejtsd ki " Van másik módja is, hogy maradjon a kéményed, annak a házilagos költsége, nem számoltam, de valahol 25-30 eFt-ra becsülöm, ha ez érdekes, megírom képekkel füszerezve." !

Köszi, Verovira (a tisztességes nevem Veronika, de ez túl egyszerű, és mindenhol van belőle, így lett a Veronikavirág rövíditése a Verovira - de csak neten)
Kedves VeroVira
Elgondolkoztam, ha a cserépkályha a fal előtt van, hogyan fotóztad a kicsatlakozását?
- http://kalyha.verovira.fotoalbum.hu/vie ... d/18496246 vagy ez
- vagy ez http://kalyha.verovira.fotoalbum.hu/vie ... d/18496246,
- vagy egyik sem, mert ezek a tisztító dugok helyei a kályha oldalán :!:

Válaszold meg, mielőtt belemélyednék a más fajta megoldásba (kicsit időigényes, én egy komolyabb statikai rutin programozásába vagyok)

Kéményseprő: hogyan állapította meg, hogy a kémény rendben van :?:
1. kézitükörrel az alsó takarítónyílásból kinézett a napos égre (nem valószínű, mert az elhúzás miatt, ha az több, mint 14 cm kicsit körülményes)
2. csak a padlás tisztítójától nézte felfelé ugyanezt, (az nem ért semmit)
3. legolyózta, ez volna az igazi és, ha megírnád hány centis volt a golyóátmérő ami a tisztítók között könnyedén lefért, az a huzatra/kémény szelvényedre is sokféle adatott jelenthetne nekem...
Válaszold meg ezt is
Ha oldalról ránézel a kéményre, kb. hány téglányi nyúlik túl a gerincen, ha van befejező kéményfej az hány téglányi?? 4-5-6 tégla vagy több? (egy téglányi, úgy 8cm szokott lenni(!)
Jut eszembe, egy apróságot én is kérnék, lájkoljátok/Megosztás -Tetszik - címkéket a Facebook oldalakon fent generál:
- http://www.facebook.com/pages/extramobi ... 5014929418
- http://www.facebook.com/pages/extramobi ... 5014929418
- webes oldalunk: http://www.extramobilhazak.hu/verovira/ (ha érdekessé válik számodra a házilagos maradó kéményszigetelésed, ide fogom tenni a műleírást és a skicceket a már több ízben alkalmazott megoldásról az előbbi http://www.extramobilhazak.hu/verovira link alá ahol elérheted, már most is mükszik, de még üres)

Kicsit macerás így :( , hogy amit a helyszínen "seperc" látok, tapasztalok :D , azt így kell megtudakolnom, na mindegy :roll: ....
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Kedves fransis69!

Igen, igen, azok a dugók helyei. A kályha kicsatlakozása a kéménybe a következő képen látható: http://kalyha.verovira.fotoalbum.hu/vie ... d/18530893 - még építés közben. A kályha és a fal között 10 cm van. A cső külső átmérője 50 cm, nem kerámia cső. Készen így néz ki: http://www.kalyha.verovira.fotoalbum.hu ... d/18531156
A kéményen alul van egy tisztítónyílás (átmérője 22 cm), aztán a becsatlakozás, majd a padláson még egy tisztítónyílás (átmérője 15 cm). A kéményseprő alul belenézett, nem látott sokat, ezért a padlásról (sajnos nem tudom mekkora golyóval) kitisztította - volna, ha nem akad el a golyó az eltolásnál. Ekkor megállapította, hogy eltolás van benne, de azt mondta a padláson lévő átmérő jó lesz. Ajánlotta, hogy fúgázzuk ki a kémény tetőn felüli részét, de egyszercsak tél lett, és már nem volt rá idő.
Csináltam a kéményről is képet: http://probl.verovira.fotoalbum.hu/view ... d/18530868
Én 17 tégla + betonkoszorú (ha így hívják) magasságúnak számoltam.

Igazad van, tényleg nem egyszerű, hogy egy laikus, de/és kétségbeesett nőből mindent harapófogóval kell kihúzni.
Ha Ceglédbercel közelében jársz, élőben is láthatod a felsorolt problémákat.

Üdv, Verovira
Kedves VeroVina
Ezek, úgy tűnik rendben vannak. :D
folytatás a http://www.extramobilhazak.hu/verovira/ lapon.
A kályhád nem nagy méretű, ennek a kéménynek, bár összeszorított fogakkal, de kikellene szolgálnia... :wink:
___________________________________________________________________
Nagyszerű, hogy "fotómű bűvészkedsz" nagy segítség...
Határozd el, hogyan tovább, szívesen segítek...
Az egyébként, hogy mikor járok arra a "semmikor", még nem látszik, haha... :(
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Tisztelt kéményes szakemberek!

A kérdés már többször elhangzott itt, s általánosságban értem is és köszönöm is a sok szakmai okosságot, amit tanultam tőletek. Azonban szeretnék egy kicsit pontosítani, specializálni. Koromlerakódás a téma.
Adva van egy Zephir kályha (8 légcsöves) (műszaki leírás alul) 112-es füstcsőátmérő kimenettel. A füstcső kimenet középmagassága: 104 cm.
A kéményem épített tégla szerkezet, 14 x 14-es tapasztott belsővel, melynek hatásos magassága 736 cm. A bemenet 150 cm magasságban 130-as méretű. Ebbe csatlakozik be az egyedi gyártású saválló acél 115-ös füstcső, két könyökkel.
A múlt fűtési évad végén, kb. 1 hónapig fűtöttem vele, hulladék fával (évekig kint álló építési fenyő maradék, erdőben korhadó vegyes ágak). Először csak a füstcső oldalán folyt a korom. Majd egyre jobban lerakódott. A végén már alig szelelt a kályha, füstölt mindenütt, mert nem nagyon talált utat magának a koromtól bedugult füstcsőben.

Az alapvetést most már tudom: száraz keményfa, megfelelő hőmérséklet a kéményben. De mindez konkrétan?

Tehát részletes kérdéseim:
1. Mivel és hogyan pucoljam ki a lerakódott kormot?
2. Hogyan tudom az optimális égésintenzitást megtalálni? A kályha ugyanis hasonlóan működik a cserépkályhákhoz (ld. műszaki leírás), tehát a viszonylag lassabb égésben vagyok érdekelt. Ráadásul a végső fázisban (parázs) teljesen lezárható a tűztér: na, ezt ezek után már nem nagyon merem megtenni.
3. Érzésre nekem (laikusnak) túl nagy huzatot biztosít a kémény ehhez a kályhához. Ezt hogy tudom kiszámolni?
4. Milyen fákat javasoltok? vagy milyet nem? Tudom, alapvetően akác, bükk, tölgy. De esetleg: ostorfa (ilyenem van egy kevés felvágva), nyár (ilyen van az erdőben)? Kidőlt fákat egyáltalán szabad használni?

Előre is köszönöm a válaszokat.

Műszaki leírás: Samottal bélelt erős lemezből készült kályha, belsejében a füstcsatorna samottlapokkal zegzugosan van kiképezve az égéstermékek melegének legtökéletesebb kihasználása céljából. A kályhát vízszintes irányú samottal burkolt ün. légcsövek szelik át, melyek nemcsak a fütőfelületet növelik kétszeresre, hanem egyúttal mindjárt a begyújtás után élénk légcirkulációt idéznek elő, fölmelegítvén a rajtuk hevesen keresztüláramló és a hátul elhelyezett légernyő által szállított levegőt. Az égés tetszőleges szabályozására azbeszt-regulátor szolgál, melynek elzárása után a tűztérben a parázs estétől reggelig megmarad és így új begyújtás fölösleges. A légernyő 70-80 méter percenkénti sebességgel űzi a levegőt a vízszintes légcsöveken keresztül, amelyekben légernyő nélkül a levegő úgyszólván teljesen mozdulatlan maradna.
A 8 légcsövest 160 légköbméter kifűtésére tartja elegendőnek a gyártó. A kályha magassága 113 cm, köpenymérete 42 x 42 cm, súlya 150 kg.
A csatolt képeken jól látszik a működési elv.

Csatolmányok

keve írta: 112-es füstcsőátmérő kimenettel. Ebbe csatlakozik be az egyedi gyártású saválló acél 115-ös füstcső, két könyökkel a 130-as fali hüvelybe.
Az alapvetést most már tudom: száraz keményfa, megfelelő hőmérséklet a kéményben. De mindez konkrétan?

Tehát részletes kérdéseim:
1. Mivel és hogyan pucoljam ki a lerakódott kormot?
2. Hogyan tudom az optimális égésintenzitást megtalálni? A kályha ugyanis hasonlóan működik a cserépkályhákhoz (ld. műszaki leírás), tehát a viszonylag lassabb égésben vagyok érdekelt. Ráadásul a végső fázisban (parázs) teljesen lezárható a tűztér: na, ezt ezek után már nem nagyon merem megtenni.
3. Érzésre nekem (laikusnak) túl nagy huzatot biztosít a kémény ehhez a kályhához. Ezt hogy tudom kiszámolni?
4. Milyen fákat javasoltok? vagy milyet nem? Tudom, alapvetően akác, bükk, tölgy. De esetleg: ostorfa (ilyenem van egy kevés felvágva), nyár (ilyen van az erdőben)? Kidőlt fákat egyáltalán szabad használni?

Műszaki leírás: Samottal bélelt erős lemezből készült kályha, belsejében a füstcsatorna samottlapokkal zegzugosan van kiképezve
A 8 légcsövest 160 légköbméter kifűtésére tartja elegendőnek a gyártó. A kályha magassága 113 cm, köpenymérete 42 x 42 cm, súlya 150 kg.
A csatolt képeken jól látszik a működési elv.

1. Az első hibát ott érzem, hogy a 130-as fali hüvely és a 115-ös füstcső között komoly illesztetlenség van, nevezetesen közel 30% luftot számítottam. Készíttetni kell egy lemezműhellyel egy szűkítőt mindenképpen
2. elírtad, a geometriai magasság nem azonos a kémény hatásos magasságával, de ez csak pontosítás, ne törödj vele.
Az a magasság megfelelő egy fatüzeléshez, de
De
Kérdések:
- a koromzsák a kémény alján Tiszta?
- ha egy kézi tükörrel kinézel a szabad égre, a kémény járat tiszta?

ha ez rendben van, akkor egy rossz hír, a kályhád járatai el dugultak.
Vannak különféle szerek, próbálkozni kell, és addig kell ezeket adagolni, lehet, hogy hetek tüzelése, míg helyre nem áll a kályha belső... Persze alapfeltétel, a cső szűkítő passz darab elkészíttetése.
A fa fajtája:
Mindegy, csak lehetőleg száraz legyen. Ami a tisztítás folyamatát illeti, nagyon fontos, hogy szinte gyújtós méretre hasogatott fával tüzelj (pl. 3*3... 3*4 cm-es "pálcikák" ;) . Mindig csak annyit szabad egyszerre rátenni, ami heves égést ad, ez is fontos!
3. A kéményednek, de együtt a most nem optimális kályha együttessel, nemhogy túl nagy a huzata, éppen ellenkezőleg, nincs meg a szükségese... Ezt valószínű a fali-hüvely/füstcső illesztetlenség + a kályhajárat elkormolódása okozza, ha egyébként a kéményen kilátsz a "szabad égre".
4. Tehát összefoglalva > a szűkítő passzdarab + a kémény "tisztasága" + a kályha "kiégetése" meg kell, hogy hozza a rendes működést.
5. a tisztítási ciklusban a kályhádnak lágyan, de dübörögnie kell, de mindig, ez is fontos, hogy a lerakódott pernye és az adalékok hatására elégetett "akármit" kihordja a rendszerből a huzat.
6. az adalékos tisztítási ciklus után amit csak lehet ismét ki kell takarítani, ez is fontos, nézz ki a kéményen is... :(
Egyébként az 160m3 kifűthetőség eléggé eltúlzott egy hagyományos építésű házra, az egy 8*8-as méretet ad, rengeteg...

Persze, azt nem tudom, hogy a kémény csak ezt az egy kályhát szolgálja ki, vagy többet? Ezt is írd meg, kérlek!...
Ha ezeket végig követed, meghozza a kívánt eredményt biztos. Később majd számolj be róla, kérlek...
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Üdv!
Nem ismerem ezt a kályhát, de ami egyből feltűnik, az a hőleadó csövek. Ezek intenzíven hűtik a füstgázt, ami miatt a kéménybe már túl alacsony hőfokon lép be. Ezért ez nem úgy működik mint a cserépkályha. Érzésem szerint ebben intenzívebben kell tüzelni, mert a hőleadó csatornák kinyerik a hő egy jó részét a füstgázból. A cserépkályhában nincsenek ilyenek, ott az egész belső teret felfűtöd és csak utána csökkented a tűz intenzitását. Ott észre sem veszed ezt a mechanizmust, mert amíg nem meleg eléggé a cserépkályha külseje, nem csökkented a levegőbeömlést.
A kémény ilyen mértékű kátrányosodása a hideg füstgázra és nedves fára vezethető vissza. Javaslom kéményseprővel tisztíttasd ki a kéményt alaposan. Elképzelhető, hogy a kéményed jóval nagyobb kályhát is elbírna, ezért meg a takarékos - cserépkályhás - fűtési móddal nem tud rendesen felmelegedni. A kémény kitisztítása után változtasd meg a fűtési szokásodat és szerezz be száraz fát. Ezzel a kályhával inkább kandallósan kéne fűteni, amíg fel nem fűtötted a lakást, addig intenzíven, nagy lánggal és csak akkor lezárni, ha már a kémény és a lakás is rendesen felmelegedett. Érzésem szerint a takarékos, kis lánggal történő fűtés esetén a hőcsövek túlhűtik a füstgázt, ezért lenne érdemesebb intenzívebb égést biztosítani. Feltételezem a kéményátmérők különbségét valahogy szűkítővel megoldottad és nem csak úgy bedugtad a kályhacsövet.
keve írta: Az alapvetést most már tudom: száraz keményfa, megfelelő hőmérséklet a kéményben. De mindez konkrétan? :(


Megfelelő hőmérséklet?


Mikor már tüzeltél egy 15-20 percet, ki kell menni az udvarra és figyeld a kiszálló füstöt, ezt néha-néha érdemes tüzelés közben is megfigyelni, tanulságos lesz:

1. ha az gomolygó és tömény világos szürkés vagy inkább zömében fehér, vizes a fa
2. ha az hasonló, mint előző, de alig látod, nagyjából rendben van
3. ha az töményen sötét szürkés, avagy feketés, vagy elzártad nagyon a kályhát, vagy túlzottan megraktad, vagy túl vastag a tüzifa
Ja, még valami: mindegy, hogy milyen fa, az ami a leggazdaságosabb neked...

Ezeket ki kel tapasztalni, főként, ha ilyen problémák előállnak... :)
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Hu, nagyon köszönöm a reakciókat Plaszlo és Fransis69. Elnézést, hogy csak most reagálok, de most jutottam nyugodtan újra gép elé.

Bár próbáltam elég alapos lenni, de ezek szerint mégsem voltam az. Tehát: az ide legyártatott füstcső természetesen átalakítóval (115»130) csatlakozik a kéménybe.
A kémény magasságát a tervrajzról olvastam le, tehát a hatásos magasság, az valóban hatásos. A geometriai magasság nyolc és fél méter körül van (most nem túrom elő a tervrajzot a pontos méretért, hiszen az nem is lényeges).
A kémény egyébként dupla. Az egyikbe a kombi cirkó van bekötve. Az a része a kéménynek saválló gyártott béléses. A másik likra csak ez a kályha van rákötve.

Teendőim tehát:
1. Tisztítás
– kitakarítom a kéményt, a füstcsövet
– kiégetem a kályhából a lerakódást (erre érdemes vennem valami speciális anyagot, vagy elég a folyamatos és intenzív tüzelés?)

2. Tüzelés
– kémény felmelegedéséig intenzívebb fűtés (levegőztetéssel, vékonyabbra vágott száraz fával, kandallós stílusban)
– kiszálló füst figyelése, a kontroll érdekében

Ugye?
keve írta: Teendőim tehát:
1. Tisztítás
– kitakarítom a kéményt, a füstcsövet
– kiégetem a kályhából a lerakódást (erre érdemes vennem valami speciális anyagot, vagy elég a folyamatos és intenzív tüzelés?)
2. Tüzelés
– kémény felmelegedéséig intenzívebb fűtés (levegőztetéssel, vékonyabbra vágott száraz fával, kandallós stílusban)
– kiszálló füst figyelése, a kontroll érdekében
Ugye?

Nem tudom mi az, hogy kandalló stílus. :(
Részletesen leírtam korábban mit tegyél. Azt is, hogy elképzelhető, hetekig kell az adalék. Én elolvasnám meg egyszer a helyedben :) .
A kályhajárat igen nehezen fog tisztulni, erre fel kell készülni vagy eladni és venni egy újat... :(
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
fransis69 írta: Nem tudom mi az, hogy kandalló stílus. :(


Intenzívebb tüzelés, kevésbé lefojtva. Ha már a kályha is kátrányosodik, akkor már ott túlhűtik a levegőcsövek az égésgázokat.

fransis69 írta: A kályhajárat igen nehezen fog tisztulni, erre fel kell készülni vagy eladni és venni egy újat... :(

Ugye ezt nem gondolod komolyan?! :? Akkor építsünk új kéményt is, de jobb lenne a komplett házzal együtt. :evil:

Égésjavító:

http://www.alltherm.hu/egesjavito.html
Plaszlo írta:
fransis69 írta: Nem tudom mi az, hogy kandalló stílus. :(


Intenzívebb tüzelés, kevésbé lefojtva.

A kandalló égése és a cserépkályha mechanizmusa között fényévnyi távolság van. A hatásfokok között is. Míg a cserépkályha megél egy 10*10-es "lyukkal" is, ha odafigyelek, a kandalló a nagy légfelesleg tényezője miatt minimum a dupláját igényli. Itt kissé elértelmezed kedves László a tökéletes égés fogalmát egy-egy tüzelőberendezés vonatkozásában.

Ha már a kályha is kátrányosodik, akkor már ott túlhűtik a levegőcsövek az égésgázokat.


Ez sajnos nem így van. Vagy nem is sajnos. :( A hőcsövek hővezetésije 10-es nagyságrend. A kátrányos lerakódásé, főként, ha az még a felületén pernyés és laza, néhány tized. A két érték közötti különbség 100-as nagyságrend is lehet. A probléma inkább, hogy csupa "szűkület" lehet a füstjárat. Ezért kell adalék és sok-sok "leégetés", hogy az eredeti állapot nagyjából helyre álljon. :(

fransis69 írta: A kályhajárat igen nehezen fog tisztulni, erre fel kell készülni vagy eladni és venni egy újat... :(

Ugye ezt nem gondolod komolyan?! :? Akkor építsünk új kéményt is, de jobb lenne a komplett házzal együtt. :evil:
A kémény rendben van, legalábbis a leírás szerint, az nagyobb berendezést is ki kellene, hogy szolgáljon, ha nem esett bele pl. egy galamb, haha :)
Égésjavító:

http://www.alltherm.hu/egesjavito.html
Üdv.: sby f. J. ép.mérn.-, ép.gépész-, vill-, ép.fiz.
Előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11 Következő
151 hozzászólás Oldal: 5 / 11

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 65 vendég